שאלות ותשובות
לפעילותה של קצא"א חשיבות אסטרטגית-לאומית-ביטחונית למשק האנרגיה ולתפקודו הרציף, ולביטחונה האנרגטי של מדינת ישראל ותושביה. קצא"א היא השער הימי העיקרי של מדינת ישראל דרכו נכנסות כ-75% מתשומות האנרגיה של המשק הישראלי, המשמשות את תושבי ישראל.
קצא"א תומכת בקידום אנרגיות מתחדשות, ועם זאת, כלל התחזיות והערכות המומחים גורסות שבשני העשורים הקרובים, לכל הפחות, הנפט ימשיך לשרת ולשמש את תושבי המדינה כמו גם את העולם כולו. האוכלוסייה בישראל תמשיך בעתיד הנראה לעין לעשות שימוש בכלי תחבורה הממונעים בדלק החל ממכוניות פרטיות עובר לאוטובוסים ומשאיות וכלה בטנקים, תחנות הכוח ימשיכו להשתמש בסולר כגיבוי ומטוסי חיל האוויר והתעופה האזרחית יטוסו באמצעות דלק סילוני (דס"ל). המציאות מחייבת את המשך שימור ופיתוח פעילות קצא"א, אשר מתוקף תפקידה מחויבת להמשיך לדאוג ולהבטיח אספקת אנרגיה רציפה למשק, לצרכיו הביטחוניים ולתושבי המדינה כולה.
את תהליך המעבר לאנרגיות מתחדשות יש לבצע באחריות ובהיערכות נכונה, זאת כדי להימנע ממשבר אנרגיה בדומה לזה שהתרחש במדינות מערביות רבות.
בהחלט. הנפט הגולמי ומוצרי הדלק השונים נפרקים במתקני קצא"א באשקלון ובאילת ומשם מוזרמים לבתי הזיקוק בארץ. אלה משמשים את תושבי המדינה לצרכים ושירותים חיוניים, כגון: אספקת דלק לתחבורה, דלק סילוני למטוסים, אספקת גז לבישול ועוד.
קצא"א עומדת בכל דרישות החוק והתקנים המחמירים ביותר, כולל תקנים בין-לאומיים, ומפוקחת באופן שוטף על ידי גורמים מקצועיים.
קצא"א ועובדיה מקיימים באופן תדיר ושוטף תרגולים יזומים וכן משתתפים בתרגולים ארציים בשיתוף גופים נוספים (כמו המשרד להגנת הסביבה, מערך הכבאות הארצי, חיל הים ועוד). במסגרת התרגולים, החברה מדמה מגוון תרחישים כדוגמת: אירועי זיהום ים, זיהום קרקע, כיבוי שריפת מיכל ועוד.
קצא"א משקיעה משאבים מגוונים ומהותיים באמצעי בטיחות ובכלל זה עושה שימוש בציוד ובאמצעי בטיחות, הגנה ומניעה מהחדישים והמתקדמים ביותר בעולם, דוגמת חוסם ימי שנפרס מסביב לכל אוניה המגיעה לנמל קצא"א באילת בעת עגינתה (360 מעלות) ומונע כל אפשרות לדליפה מחוץ לאזור התחום, שימוש ב"מולוך חכם" – רובוט הנע בתוך הצנרת ובודק את תקינותה, מערכות לטיפול באדים (VRU, VCU) ולמניעת מפגעי ריח הנפלטים מאוניה בעת טעינתה ועוד, לקריאה נוספת על כלל אמצעי הבטיחות של החברה ניתן לחצו כאן.
מאז שנות ה-70 ישנה ירידה מתמדת ודרמטית במספר אירועי זיהום ים מנפט בעולם בכלל ובישראל בפרט. הסיבה לכך טמונה בהתפתחות הטכנולוגיה הימית, הרגולציה, הנהלים והתקנים המחייבים, וכן אמנות בין-לאומיות שהסדירו את התחום.
קצא"א מפעילה שלוש תחנות ניטור אוויר באשקלון, בזיקים ובאילת וכן על גדר המתקנים, אשר מנטרות את האוויר ומוודאות כי אין חריגה מהתקן שנקבע על ידי המשרד להגנת הסביבה. ממצאי הניטור מפורסמים (בזמן אמת) 24/7, באתר המשרד להגנת הסביבה ובאתר קצא"א.
מתקן קצא"א באילת הינו מתקן בעל חשיבות אסטרטגית-ביטחונית-לאומית למדינת ישראל.
הנפט הגולמי כמקור אנרגיה חיוני ומרכזי לייצור מוצרי דלק להנעת כלי רכב, משאיות, טנקים, מטוסים, חימום ובישול ביתי ועוד, ימשיך ללוות את חיינו בעשרות השנים הבאות, זאת גם לדעת כלל המומחים בתחום והתחזיות השונות. כל אלו תלויים בפעילותה התקינה והרציפה של קצא"א ובשני נמליה באשקלון ובאילת. על כן, המציאות מחייבת את המשך שימור ופיתוח נמלי המדינה והבטחת הביטחון האנרגטי שלה.
המציאות הביטחונית המתוחה בישראל, מחייבת שמירה על פעילות שני הנמלים של קצא"א באשקלון ועל אחת כמה וכמה באילת, שהרי הנמל הדרומי הוא שמאפשר רציפות אנרגטית של קבלת נפט לישראל בעתות חירום וסבבי לחימה, כשנמלים לאורך חופי הים התיכון נמצאים תחת איום. זאת באופן דומה לחשיבות האסטרטגית לנמל התעופה רמון כתחליף לנמל התעופה בן גוריון.
קצא"א פועלת על פי תקנים מחמירים ביותר ואמצעי בטיחות מהמתקדמים בעולם. במשך עשרות שנים, בשל העובדה שהנמל היה סגור לכניסת מבקרים ולצלילה, וכן בזכות הקפדת החברה על נהלי בטיחות מחמירים, התפתחה במי החוף האקולוגי שונית אלמוגים מרהיבה וייחודית הכוללת מינים רבים של אלמוגים נדירים, דגים וסביבה ימית פעילה. על עמודי המזח בנמל התפתח בית גידול ייחודי לאלמוגים שמושכים אליהם דגים נדירים ויוצרים יחד שמורה אקולוגית מוגנת ושקטה.
על פי מומחים בתחום, גיל הצינור אינו רלוונטי, אלא אופן תחזוקתו. צנרת החברה מתוחזקת באופן שוטף, החברה עורכת בדיקות תקופתיות באמצעות חברות בין-לאומיות מובילות בעולם בעלות מוניטין רב בתחום, תוך שימוש בציוד טכנולוגי מתקדם וחדיש ובתדירות גבוהה מהנדרש בתקן.
כמו כן, קצא"א נתונה תחת פיקוח הדוק של המשרד להגנת הסביבה, אשר אישר כי צנרת החברה תקינה לחלוטין.
בשנת 2020, ערכה חברת ROSEN GROUP, חברה בין-לאומית מובילה, סקר סיכונים שאושר על ידי המשרד להגנת הסביבה וקבע כי כל הקווים של החברה תקינים וכשירים.
קצא"א עושה שימוש ב"מולוך חכם" (רובוט הנע בתוך הצנרת ובודק את תקינותה) בתדירות גבוהה מהנדרש עפ"י תקנות ה- API, במטרה לבחון את תקינות הקווים ולבצע תיקונים מקומיים במידת הצורך.
עובדה מעניינת: באירופה ובארה"ב עושים שימוש בצינורות נפט בני למעלה מ-100 שנה.
קצא"א היא חברה ממשלתית, מפוקחת ומבוקרת על ידי רשות החברות, המשרד להגנת הסביבה ומשרד האוצר. בדירקטוריון החברה מכהנים דירקטורים מטעם המדינה. חוק החיסיון לא חל על קצא"א בכל הנוגע לנושאי איכות סביבה, תכנון ובניה, רישוי עסקים, אמצעי בטיחות ועוד. החברה עומדת בכל דרישות החוק והתקנים המחמירים ביותר, כולל תקנים בין-לאומיים וכן מפוקחת באופן שוטף על ידי גורמים מקצועיים. החיסיון החל על החברה על פי חוק נוגע לעניינים הקשורים לביטחון האנרגטי של המדינה כפי שקובעות הרשויות המוסמכות.
הסכם Med-Red הינו הסכם שנחתם באוקטובר 2020, בין חברת קצא"א, שהיא חברה בבעלות ממשלתית מלאה, לבין חברת MRLB שהינה חברה בבעלות משותפת של חברת Petromal – זרוע הנפט והגז של התאגיד NATIONAL HOLDING שבסיסו באבו-דאבי. חתימת ההסכם התאפשרה בעקבות החתימה על הסכמי אברהם ההיסטוריים, שפתחו פתח לאינספור הזדמנויות עסקיות ולשיתופי פעולה במגוון תחומים, כולל בתחום האנרגיה.
לכל אורך שנות פעילותה חתמה קצא"א על הסכמים עם גורמים מסחריים ובינלאומיים, והסכם זה אינו שונה במהותו מעשרות רבות של הסכמים שעליהם חתמה החברה בעבר. מעבר לתועלותיו הגיאופוליטיים והכלכליים המובהקים של הסכם Med-Red יש בו גם פריצת דרך משמעותית בכל הנוגע לשבירת החרם הערבי בתחום הנפט על מדינת ישראל ויתרונות משמעותיים במישור המדיני והביטחוני.
הסכם Med-Red תורם במידה משמעותית להבטחת ביטחונה ועצמאותה האנרגטית של ישראל ויתרה מכך, הזרמת כמויות נוספות של נפט גולמי דרך ישראל, מגדילה את ההיצע של נפט גולמי בארץ, משק האנרגיה נתמך מקיומו של מלאי חירום נוסף, קרוב וזמין למשק הישראלי.
במישור הגיאופוליטי – חתימה על ההסכם ומימושו מחזק את מעמדה של ישראל כשחקנית גיאופוליטית כגשר יבשתי בין מזרח ומערב, וכן מקדם את יחסיה עם מדינות מרכז, דרום ומזרח אסיה ומדינות ערב והידוק קשרי השלום עם מדינות האזור.
במישור שבירת חרם הנפט הערבי – ההסכם מהווה פריצת דרך היסטורית בשבירת החרם הערבי בתחום הנפט – הסכמי אברהם והסכם Med-Red הם הביטוי המעשי של שיפור היחסים בין מדינת ישראל למדינות המפרץ. מימוש הסכם MED RED מקדם מגמה חיובית זו עם מדינות ערב. נכונותן של מדינות המפרץ לסחור באופן ישיר וגלוי עם ישראל מהווה בשורה של ממש עבור מדינת ישראל בזירה הבינלאומית והכלכלית.
במישור הכלכלי – ההסכם מחזק את הכלכלה הישראלית וכל רווחי החברה בכלל ויישום ההסכם בפרט מגיעים לקופת המדינה. כמו כן, אחסון והזרמת דלק גולמי דרך ישראל מגדילה את ההיצע הזמין של דלק גולמי, דבר המביא להורדת עלות רכישת הדלק לבתי הזיקוק, וכתוצאה מכך, משפיע על עלות מוצרי הדלק למשק ולצרכן הישראלי.
בשנת 2019, הוקמה חברת קו צינור אירופה אסיה, שהינה חברה בבעלות ממשלתית מלאה, מפוקחת ומבוקרת על ידי כלל הגורמים הרלוונטיים, בהם רשות החברות, משרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה ועוד. רווחי החברה מועברים לקופת המדינה ומשמשים לרווחת תושביה.
נמלי החברה באשקלון ובאילת הינם ייחודיים מסוגם ביכולתם לקלוט מכליות גדולות שאינן יכולות לעגון בנמלי ישראל האחרים בשל מגבלות עומק לאורך חופי הים התיכון.
כמו כן, בשנת 2003, יזמה קצא"א את פרויקט "ההזרמה ההפוכה" ושודרג קו הצינור, כך שיאפשר הזרמת נפט בשני הכיוונים. יכולת ההזרמה של קצא"א, מהווה מערכת ייחודית מסוגה במתכונתה הדו-כיוונית, דבר המגדיל את נפח האחסון התפעולי ומאפשר העברת נפט גולמי גם מהים התיכון לאילת ומשם לשווקים באסיה ובכיוון ההפוך.